Заняття з психології

 
1. «Толерантність врятує світ»
(заняття для учнів початкової школи)

Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем...

 У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним? Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сімї, колективі та суспільстві.
Притча про аксакала
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сімї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!         
Вправа «Чим ми схожі?»
Учасники сідають по колу. Ведучий вибирає одного із учасників за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його до центра кола. Обраний звертається до кого – небудь з учасників у такий же спосіб, але за іншим чинником. Так продовжується доти, доки усі учасники не опиняється у колі.
Вправа «Картопля»
Часто буває так, що ми сприймаємо яку – небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємось про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», що всі німці страшні педанти, а фіни – мовчазні. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними.
Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Навряд чи хто – небудь вважає, що кілограм картоплі наповнений індивідуальністю. Візьміть кожний собі по картоплині. Роздивіться її якомога уважніше, з’ясуйте «особливі прикмети». На це дається 1 хвилина. Потім картопля змішується. Кожний повинен знайти свою картоплину й описати її.
Отже, толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.
Діти, давайте покладемо у цей кошик ті цінності, які ми візьмемо з собою в життя.
(Кожен учасник кладе в кошик фрукти зі словами:


  • Я візьму з собою хороший настрій.
  • Я візьму знання про..)
  • Звичайно сонячна! Аж світиться теплом, добротою та радістю! її Сонечко плекає, теплотою зігріває, а я? Ніхто мене не любить!
  • Неправда, — озвалось Сонечко, — я тебе люблю, кохаю, добротою-ніжністю плекаю… Виходь на небо!
аж засяяв-засвітився від щастя… щось не довчив. У таких школярів виробляється погана звичка — відкладати все на потім, не виробляється сила волі. Підраховано, що якби учень одну годину, втрачену протягом дня, використовував на читання книг, то він би міг прочитати додатково 70 тисяч сторінок літератури.    
  • Підйом.
  • Сніданок.
  • Уроки в школі.
  • Приготування уроків.
  • Підготовка до сну.
  1. Світло падає зліва. Лампочка не перевищує 80 вт.
  1. Стіл, стілець відповідають зросту, під ногами підставка.
  1. Порядок на столі (поверхня столу застелена світло-зеленою скатертиною).
  1. Елемент куточка — екран «Мої справи і плани».
  1. У куточку мають бути: розклад уроків, план на сьогодні, завтра, на тиждень, семестр; режим дня, список рекомендованої літератури на навчальний рік, корисні поради «Запам’ятай».
  1. І основне — це мати план, тоді ви звикнете до певного порядку, навчитеся дорожити часом.
  • Прочитати весь матеріал.
  • Проаналізувати прочитане, тобто виділити важкі місця, поділити на логічні частини, якщо матеріал великий — скласти план, схеми.
  • Ще раз прочитати важкі частини тексту, які, як правило, запам’ятовуються гірше.
  • Переказати вивчений матеріал подумки або вголос.

  1. Вступне слово.
  1. Мозковий штурм «Доброта – це». Малюємо коло, в центрі слово»доброта». Від кола йдуть промінчики, на яких учні визначають, що таке доброта.
  1. Як ви розумієте такі слова? Чи визначають вони добру людину?


У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії. Наш український народ неодноразово виявляє свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства. Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.
Вправа «Який твій тип?».
Визначити, до якого типу належить людина, можна за допомогою нескладної методики. Для цього візьміть чистий аркуш паперу і намалюйте коло. А тепер доповніть коло так, щоб вийшов малюнок. Подивимося, що намальовано.
Якщо все домальоване розташовано в основному всередині кола (наприклад, обличчя людини, годинник тощо), то людина — інтроверт.
Якщо ж домальоване виявилося поза колом (наприклад, квітка, сонечко та ін.), то — екстраверт.
Доповнення малюнка однаковою мірою і зовні, і всередині свід­чить про те, що людина належить до амбовертів.
Тепер схарактеризуємо особливості кожного з цих типів.
Інтроверт, обернений усередину себе,— тип людини, якій складно вступити в контакт. Така людина орієнтована, як прави­ло, на свої почуття, стримана, сором’язлива. У рішеннях серйозна, емоціям не довіряє, полюбляє порядок. Такі люди незамінні, якщо необхідно виконати роботу, яка вимагає тривалого й методичного напруження, посидючості, уваги, терпіння.
Для амбоверта характерними є спокійні, рівні стосунки з людьми.
Екстраверти — балакучі, товариські люди, які люблять зміни настрою. Полюбляють установлювати нові контакти, але при цьо­му часто незібрані, неврівноважені, можуть бути нав’язливими. Вони чудові імпровізатори. Усе в них виходить легко й невиму­шено. Нестримані, тому що не вважають за потрібне контролю­вати емоції й почуття. У роботі енергійні, демонструють чудову реакцію.

  Казка «Про добру Землю і сердитий Місяць» 
Жили собі на світі добра Земля і сердитий Місяць.
Всі дивувалися: «А чому це Місяць такий сердитий?»
Нарешті спитали в Місяця: «Чому ховаєшся від усіх? Чому це ти, Місяцю, такий блідий, похмурий та сердитий? Поглянь, Земля ясна, сонячна!»
Почув ці слова Місяць, виліз зі своєї схованки і
Так переповнився щастям Місяць, став великим, круглим, випуклим, як старий барабан. Від доброти своєї, від чемності, від розуму, якого він набирався віками, і зараз світиться Місяць на темному небі найяскравіше, найдобріше, найтепліше і голубить донечок — зірочок.


Спочатку кожне «Я» теж вчиться сяяти відображеним світлом і віддзеркалює ту доброту, щедрість і любов, що отримує від оточуючих. Недарма ж діти завжди так схожі на тих, хто їх оточує.


2. «ЛЮДИНА І ЗАКОН»
або
«УКЛАДАЄМО ЗАКОНИ СВОГО КЛАСУ / ШКОЛИ»
(виховна година для учнів 7 класу)

  
Усвідомлення права розвиває усвідомлення обов’язку.
 Загальний закон — це свобода, яка закінчується там, де починається свобода іншого. 
(В. Гюго)


Хід заняття.
1. Вступне слово. Життя суспільства регулюється законами.  Серед законів найвищу юридичну силу має конституція. Вона гарантує нам основні права й свободи.
— Коли набула чинності нині діюча Конституція України? (28 червня, 1996 року)
Всім хочеться, щоб закон був на їхньому боці і діяв в їх інтересах, а в державі панували справедливість і порядок. Як ви думаєте чи потрібні закони в класі, школі чи на безлюдному острові?
2. Робота в групах . Клас ділиться на 2 групи, їм дається завдання скласти проект конституції свого класу або школи
3. Презентація результатів роботи в групах.
4. Крім суспільних, державних норм права, існують моральні закони. Народ завжди засуджував тих, хто порушував ці закони. Згадайте прислів’я «Вино і гра не доведуть до добра», російське «Живет не по карману, а по обману» тощо.
Підібрати прислів’я і приказки, що виражають таку думку:  
не дотримуєшся норм моралі — не чекай добра.
Проводиться конкурс прислів’їв і приказок. Перемагає команда, яка назве найбільше.
            5. Бесіда про людські вади. Як заздрощі, брехливість, легковажність тощо можуть призвести до серйозних правопорушень?
 Підбиття підсумків роботи.


3. «Учитись на совість — трудитись сповна»
(заняття для учнів початкової школи)


«Не йди найлегшим шляхом. Вибирай завжди шлях найважчий. Переборення труднощів підносить людину. Той, кому нестерпно важко і хто переміг трудність, схожий на альпініста, що досяг найвищої вершини» (Василь Сухомлинський).

Як ви розумієте вислів? Зараз ми поговоримо про те, як краще організувати процес навчання, виробити в собі наполегливість, допитливість, силу волі тощо.
Наш організм схильний до ритмічного життя, до певного чергування навантажень, і про це ніколи не треба забувати. Ось чому режим праці, пов’язаний із ритмом роботи й відпочинку, допомагає нам успішно долати труднощі.
Прочитайте біографію будь-якого видатного діяча, і ви неодмінно помітите таку особливість: за роки свого життя ця людина зробила багато тому, що вміла берегти час, до кожної хвилини ставилась як до найдорожчого дару. Давайте згадаємо таких славетних діячів, як Володимир Іванович Вернадський, Володимир Мономах.
(Розповіді учнів.)
Не маючи чіткого режиму, школярі втрачають щодня годину-дві, а то й більше, несвоєчасно готують уроки. І виходить: щось не доробив,
Режим для нас — наче компас для капітана, який веде судно безмежним океаном. Режим дня для школяра ми називаємо суворим порадником, бо він не терпить відхилень. Але цей суворий порадник водночас і найдорожчий: якщо йому підкорятися, то й настрій буде бадьорий, і здоров’я міцне, і за незроблену справу тобі ніхто не дорікне.
Режим виробить у вас дисциплінованість, чіткість, діловитість. Отже, допоможіть мені розглянути, коли, що і як треба робити протягом дня?
Треба мати на увазі, що підйом, фіззарядку, приготування до сну, сніданок пересувати в часі не слід. Не можна після вечері готувати уроки, бо ви стомлені від розумової праці і результативність буде дуже низька. Видатний фізіолог Іван Петрович Павлов стверджував, що розумова праця продуктивніша, коли відбувається в один і той самий час. Пам’ятайте про те, що із самого початку треба звертати увагу на те, щоб виробити в собі корисні звички, від яких залежатиме успіх праці в майбутньому.
І ще одне, підсумовуючи робочий день, запитайте себе, що я зробив корисного?
Як театр починається з вішалки, так і в роботі все починається з робочого місця. Чи вмієте ви утримувати своє робоче місце в належному порядку?
Яким же має бути робочий куточок учня?
У майбутньому, коли ви станете дорослими, може, і не потрібне таке ставлення до режиму, ви вже звикнете до певного порядку, навчитеся дорожити часом. Але нині, коли ви навчаєтеся в школі, готуєтеся до дорослого життя, до праці — це необхідно, бо не навчитеся берегти час тепер, то багато втратите в майбутньому.
Боротися за своє щастя — це вчитися на совість, трудитися сповна.
«Щастя дасться тільки тим, хто багато знає. Чим більше знає людина, тим чіткіше, тим сильніше вона бачить поезію землі там, де її ніколи не знайде людина, яка має мізерні знання».
Чи не буває у вас так, що в школі ніби все зрозуміло, а вдома, під час самопідготовки, вчиш, вчиш урок, але результат невтішний.
Є тут хитрий секрет, до якого ви звикли так, що й не помічаєте. У школі на уроці легше, бо у вас навколо є помічники. А вдома ви самі, і чекати допомоги немає звідки.
Отже, візьміть собі за правило: на уроці працювати самостійно, не чекати, поки розв’яжуть задачу інші. А приступаючи до виконання домашнього завдання, слід спланувати порядок підготовки всіх предметів. Якщо ви примушуєте себе сісти за уроки, то почніть з легшого завдання. Ви його швидко й добре підготуєте, радість успіху додасть вам сил, і ви краще й швидше засвоїте важкий матеріал.
Щоб знати, як саме слід запам’ятати той чи той матеріал, завжди прислухайтеся до порад учителя. Є й різноманітні способи заучування матеріалу. Найкориснішим буде комбінований.
Багато учнів не вміють контролювати, перевіряти себе. Тому в кінці теми є запитання. Якщо ви регулярно відповідатимете на запитання, то в кінці навчального року легко зможете згадати, переказати зміст.
Здібності у праці розквітають
Природа максимально справедлива, наділяючи людей здібностями й талантами. В історії розвитку людських здібностей є цікаві факти.
Художник Ілля Рєпін почав у три роки вирізати коників з паперу, а в шість — добре малював фарбами.
Моцарт почав у три роки грати на клавесині, а в 12 — написав першу оперу.
Сергій Прокоф’єв створив перші музичні твори у 8 років.
А Ісаак Ньютон, коли йому було 7 років, уже конструював сонячні і водні годинники, вітряки.
Але вчені доводять, що для розвитку здібностей потрібні працелюбність і наполегливість. Отже, здібності, талант — це передусім праця. Щоб по-справжньому розвивати свої здібності, частіше й відвертіше відповідайте на запитання: «Чи працюю я на повну силу своїх можливостей? Якщо ні, то чому?»
І ще одна дуже важлива порада щодо нової проблеми розвитку уваги. Найважливіше правило в тренуванні уваги — не дозволяти собі бути неуважним під час виконання будь-якої справи, особливо під час навчання, під час читання. «Не забувай про свою пам’ять», — написала шестикласниця у щоденнику. Подумки вона додала: «Юлій Цезар, академік Йоффе, археолог Генріх Шліман».
— Чим відомі ці люди?
Юлій Цезар пам’ятав імена й обличчя всіх своїх солдатів, а їх було ЗО тисяч. Академік Йоффе знав напам’ять усю чотиризначну математичну таблицю. Генріх Шліман, який знав 50 іноземних мов, деякі з них вивчав за 6, а то й за 2—3 тижні.
А як же можна тренувати пам’ять? Переписати в записничок слова улюблених пісень, віршів, цікаві уривки з прочитаних книг і заучувати їх напам’ять. Передусім вибирати ті, що важко запам’ятовуються, а потім братися до легших. З часом на заучування домашнього завдання йтиме майже вдвічі менше часу.
Спробуйте 2—3 місяці робити так, і ви переконаєтесь, що не лише пам’ять, а й воля зміцниться, розум наповниться цінними знаннями, а значить і здібності розвиватимуться швидше. Отже, більш здібними, ніж ви вважаєте себе нині, можна стати, лише долаючи труднощі.


4. «ДОБРОТА – СЕРЦЯ КРАСОТА»
(заняття з елементами тренінгу
для учнів 3-4 класів)
Мета:
- виховувати в школярів почуття доброти і доброзичливе ставлення один до одного та до інших людей
- довести, що можливість зробити світ трохи кращим знаходиться в кожному з нас.
Хід заняття
Ромен Ролан одного разу сказав: (краще заздалегідь написати на дошці) «… - це найпрекрасніша музика душі. Як би було чудово, якби вона звучала в кожному з нас». Що мав на увазі Ромен Ролан? Вставте пропущене слово в дане висловлення, і ви дізнаєтеся тему сьогоднішнього заняття. (Відповіді дітей)
     Доброта - це і є тема заняття.
- доброчесний: високоморальний, що проявляє чесноту, повний чесноти;
- добродушний: добрий і м'який по характеру, незлобивий;
- доброзичливий: бажаючий добра, готовий сприяти благополуччю інших;
- добронравний: одмінний гарною поведінкою, гарною вдачею;
- добропорядний: пристойний, гідний схвалення, порядний;
- добросердий: той, хто володіє добрим серцем, ласкавий, співчутливий.     
Як ви думаєте, якими ще якостями володіє по-справжньому добра людина? (Відповіді дітей)
Чи багато ви зустрічали таких людей?
А чи вважаєте ви себе доброю людиною? Чому? Які добрі справи ви зробили сьогодні, вчора, за останній тиждень?
4. Проведення тесту
    Я  пропоную вам відповісти на запитання тесту і дізнатися, чи можна вас вважати добрими..
1. У тебе є гроші. Міг(могла) би ти витратити все, що в тебе є, на подарунки друзям?
2. Приятель розповідає тобі про свої проблеми, але тебе це мало хвилює. Чи даси ти йому зрозуміти, що це тобі нецікаво?
3. Твій партнер  дуже погано грає у якусь гру. Чи будеш ти йому піддаватися, щоб доставити приємне?
4. Чи часто ти говориш людям добрі слова?
5. Чи любиш злі жарти, розіграші?
6. Чи довго ти пам'ятаєш нанесені тобі образи?
7. Чи завжди ти не упускаєш можливості зробити яку-небудь добру справу?
8. Чи вважаєш ти, що якусь справу ти зробиш краще, ніж інші?
9. Чи кидаєш ти гру, коли починаєш програвати?
10. Якщо ти впевнений(а), що прав(а), чи слухаєш ти заперечення співрозмовників?
11. Чи охоче ти допомагаєш іншим?
12. Чи насміхаєшся ти над ким-небудь, щоб розвеселити компанію?
 Підведення підсумків тесту
     Давайте подивимося результати ваших тестів.
Так – 1-4, 7, 11 – 1 бал
Ні – 2, 5-6, 8-10, 12 – 1 бал.
    8 і більш балів: ти люб'язний, доброзичливий, умієш поводитися з людьми; тільки одне побажання - будь щирим;
   4-8 балів: твоя доброта має вибірковий характер: ти можеш бути добрим до одних людей і черствим стосовно інших;
   0-4 бала: спілкування з тобою буває нелегким; тобі не вистачає доброзичливості до людей, відкритості серця.
5.  Міні - розповідь психолога
    Фахівці стверджують, що добрі справи справляють на наше психофізіологічне здоров'я дуже великий позитивний вплив. Стан, у якому перебуває людина, охоплена поривами доброти, організм сприймає як позитивний стрес і виробляє величезну кількість захисних речовин, тому по-справжньому добрі люди рідше хворіють. Крім того, у стані «приступу добросердості» виробляються гормони, що активізують розумову діяльність і творчий потенціал.
     А що відбувається з людиною, яка робить злі вчинки? (Відповіді дітей)
6. «Серце доброти».  Намалюйте символічний малюнок, що є на серці доброї людини. Напишіть на вашому серці, що треба робити, аби нас вважали добрими. Свої серця ми прикріпимо на велике серце доброти.
 7. Підсумкове слово.
Доброта – ознака справжньої Людини. Я хотіла б, щоб ви завжди залишались людьми, ніколи не забували про добрі справи, а ваші серця були наповнені тільки любов’ю і добротою.


                                5. УПРАВЛІННЯ НЕГАТИВНИМИ ЕМОЦІЯМИ
(заняття з елементами тренінгу

для учнів старших класів)

 Мета: відпрацювати прийоми керування негативними  емоціями, розкрити особливості емоційного компоненту схильності до правопорушень

1. Вправа «Мій настрій»: намалювати свій настрій, коментарі учасників.
Обговорити питання:
Вплив емоцій на спілкування та співжиття людей в суспільстві.
Коли емоції можуть стати бар’єром у спілкуванні?  Як невміння ними управляти стає причиною правопорушень? В яких ситуаціях негативна емоція буде корисною? Шкідливою?
2. Вправа «Відчуй емоцію»
1.      Показати і витримати до 1 хв. емоцію.
2.      Які відчуття дає ця емоція?
3.    Поняття «управління емоціями»
Не відчувати негативні емоції у певних випадках, ситуаціях неможливо, проте керувати ними – цілком доступно. Це – достатньо складний і тривалий процес, який необхідно постійно тренувати. Зробити цю роботу психіки покликані аутотренінг та численні методи управління емоціями.  Зате  копітка робота над собою обов’язково призведе до гарних результатів – залізного самовладання у будь-якій неприємній ситуації.
-         Коли ви дуже чутливі (емоційно на все реагуєте).
-         Коли ви запальні.
-         Коли вами керує страх.
-         Коли ви закомплексовані.
4.    Техніки управління емоціями
Отже, щоб управляти емоціями, ви повинні вміти:  
-         Викликати емоцію.
-         Утримувати її необхідну кількість часу.
-         Виходити із неї (для деяких емоцій це важливіше, ніж входити).
-         Довільно керувати її інтенсивністю.
-         Вміти диференціювати емоції.
Техніка  «Релаксація».
Мета: розвиток навичок управління емоціями.  
Вправа дозволяє входити у стан душевної рівноваги. Заспокойтеся і постарайтеся ні про що не думати. Розслабте м’язи обличчя. Уявіть, як вони наливаються важким теплом, а потім, втративши пружність, ніби «скочуються» у приємній знемозі. Зосередьтеся на куточках губ. Уявіть, як вони злегка піднімаються у легкій посмішці. Не докладайте м’язових зусиль. Відчуйте, як ваші губи самі розтягуються у ледве вловимій посмішці, а у всьому тілі з’являється відчуття зародження радості. Намагайтеся виконувати цю вправу щодня, доки стан не стане для вас звичним.
Техніка «Крок вперед, крок назад»
Цю вправу краще виконувати перед дзеркалом. Розслабтеся, приведіть себе у спокійний стан засобом внутрішньої посмішки. Зробіть крок вперед, з допомогою відповідного мисле образа викликаючи у себе стан неконтрольованої люті, готовності все крушити і знищувати. Зробіть крок назад і поверніться у стан спокою, виконавши релаксаційну вправу.
Бажано, щоб у вас було достатньо місця для роботи. Намагайтеся виконувати наступні вправи з управління емоціями наодинці. Вправу виконуйте біля дзеркала:
1.    Посміхніться до себе. Дихайте. Крок вперед – відчуття люті та злості. Дозвольте собі вихлюпнути все, що на серці: кричіть, гарчіть, допомагайте собі мімікою та жестами.
2.    Крок назад – знову посмішка, спокій та розслаблення.
3.    Крок вперед – знову лють, агресія.
4.    Крок назад – розслаблення, спокій.
Спочатку емоції люті, гніву і спокою, розслаблення будуть нещирими, проте, пізніше вони стануть природними.  Починайте виконувати вправу із 5-10 секунд у кожному стані, пізніше доведіть до  30 секунд. Для формування таких навичок управління власними емоціями необхідно займатися тричі у тиждень протягом місяця. Цей універсальний спосіб допоможе не лише справлятися із люттю, але й плавно переходити із одного емоційного стану в інший.

Рефлексія заняття.

6. «ШКОЛА ДРУЖБИ,


ПАРТНЕРСТВА І БРАТЕРСТВА В РУСЛІ КАЗКОТЕРАПІЇ»
 (Заняття для учнів початкової школи)

Мета розвивального заняття в руслі казкотерапії:
1.      формування у дітей бережливого ставлення до природи;
2.      формування готовності до прийняття іншого, яким би не схожим на тебе він був,
3.      «найважливіше та найцінніше можна отримати лише через випробування (як винагороду), а те, що дається легко і задарма, можна швидко втратити» (ідея формує механізм цілепокладання і вчить терпіння);
4.      актуалізація прагнення до самостійності та довіри до навколишнього, осягнення віри в себе і свої сили, прийняття відповідальності за свої дії  і вчинки
5.      пізнання себе і своїх можливостей, розвиток пізнавальних процесів,
6.      формування позитивного мислення дитини,
7.      окреслення ресурсного потенціалу дитини.

І. Знайомство «Я – герой казки»
Вибір героя для ідентифікації і розповідь про образ (звичайно відповідає сучасній ситуації особистісного розвитку).
2. Пригадування відомої казки (улюбленої, тієї,яка найбільше вразила, або першої, що спала на думку.)
Запитання для аналізу казки відповідно до напрямку роздумів
      Про що ця казка?, Чого вона нас вчить? В яких ситуаціях нашого життя нам може стати в пригоді те, про що ми дізнались?
      Як конкретно у своєму житті ми можемо використати ці знання?
      Чому  герой здійснює той чи інший вчинок? Навіщо це йому?
      Як герой вирішує свою проблему? Який спосіб для цього обирає? В яких ситуаціях реального життя такий спосіб був би актуальним?
      До яких наслідків призводять вчинки героя?
      Які почуття викликала у вас дана казка? Які з епізодів викликали радість, а які смуток, страх чи роздратування ?
3. Робота з символічними образами ( Вправа «Чарівна торба героїв»)
Мета: признання свого авторства в наділенні казкового героя позитивними чи негативними рисами, здобуття навиків творчого мислення і вміння висловити свою думку.
4. Методика «Індивідуальне створення чарівної казки»
·         Самостійний вибір головного героя своєї казки
·         Опис ситуацій, в які попадає головний герой
·         Шляхи виходу головного героя з проблемних ситуацій
Чарівна казка - жанр, який мовою образів описує шлях особистого становлення дитини.
5.       «Спільне створення казки» як процес, що об’єднує групу з використанням казкової павутини розгортання сюжету. (техніка передачі естафетного клубка)
            Cпецифіка казки задає ситуацію об’єднання на глибинних засадах-навколо процесу пошуку вирішення единої проблеми. На завершення можна запропонувати учасникам окреслити свої внески в загальний текст, або – моменти ,які викликали в них найяскравіше враження, так само, як ключові моменти сюжету (тобто ресурсні, проблемні)
            6. Обмін враженнями. Павутинка на згадку як символ безмежних творчих можливостей особистості.

7. ВИТОКИ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ
Заняття для учнів 9-11 класів

Мета заняття:
ü Збагачення багажу знань учнів про гендер та гендерні ролі 
ü Формування гендерної толерантності, готовності до розуміння, прийняття та визнання різних типів гендерної ідентичності
ü Засвоєння старшокласниками понять маскулінності і фемінності
ü Пізнання свого індивідуального стилю в виконанні гендерної ролі, визначення рівня прояву маскулінних і фемінних рис в повсякденному житті

Хід заняття:

1.     Вступна міні-лекція
ü Що таке гендер? (думки учнів)
Гендер (статева роль) вказує, чи є хтось мужнім або жіночним у своїй поведінці, одязі, професії, те, як слід поводитися чоловікам і жінкам, чим займатися.
ü  Що таке гендерний паритет?
Це - рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості його реалізації. Це право обох статей  брати участь в усіх сферах життя суспільства.
ü Гендерний паритет у нашому суспільстві – міф чи реальність?
Закон України «Про забезпечення  рівних прав і рівних можливостей жінок і чоловіків» (вступив в дію з 01.01.06)
Сьогодні ми спробуємо з’ясувати «Які ми – хлопці? Які ми – дівчата? Що в нас спільного? Чого в нас більше чоловічих чи жіночих рис? Які риси є чоловічими чи жіночими?»

2.     Робота в групах «Які риси є чоловічими чи жіночими?»

3.     Опитувальник С. Бем / Самарська М. Формування гендерної толерантності школярів // Психолог січень №1 (481), 2012 – с.6-7
ü Самооцінка учнями наявності в себе рис за С. Бем
ü Обговорення класифікації маскулінних і фемінних рис за С. Бем

4.     Підсумки:
ü Прийняття власної гендерної ідентичності.
ü Чи здатний я без протесту прийняти себе та іншу особистість?
ü Ні чи так – гендерним стереотипам в суспільстві?
ü Моральні цінності в спілкуванні усіх людей, незалежно від гендерної приналежності.






                              





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ